بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ نوعی از کسب و کار است که بین افرادی که به دنبال کار پاره وقت یا بدون محدودیت می گردند بسیار محبوبیت دارد. شرکت های زیادی در دنیا و چند شرکت معتبر در ایران محصولات خود را از طریق بازاریابی شبکه ای به فروش می رسانند. از نمونه های موفق بین المللی نتورک مارکتینگ می توان به Amway, Mary Kay و Avon اشاره کرد. در آینده چند شرکت ایرانی بسیار معتبر و موفق را که محصولات خود را با این نوع شیوه بازاریابی به فروش می رسانند معرفی می کنیم.

برنامه های «بازاریابی شبکه ای» با کمترین میزان سرمایه گذاری شروع می شود، و فرد این موقعیت را دارد تا محصول را بصورت مستقیم به دوستان، آشنایان، خانواده و دیگر افرادی که می تواند با آنها ارتباط برقرار کند بفروشد. در برنامه های بازاریابی شبکه ای اغلب از اعضا خواسته می شود تا برای خودشان نماینده های فروشی پیدا کنند تا آنها نیز به نوبه خود محصولات را به فروش برسانند و نماینده های جدیدی پیدا کنند و هر کدام از فروش نماینده های خود نیز درآمد کسب می کنند.

در این نوع فروش گاهی شرایط به گونه ای میشود که افراد به جای تلاش برای فروش محصولات کمپانی تنها به فکر جذب نماینده هستند. در این صورت سیستم نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای تبدیل به شرکت هرمی می شود که در اغلب دنیا فعالیتی غیرقانونی به شمار می رود. زیرا هدف از نتورک مارکتینگ فروش محصول است نه جذب نماینده فروش.

 سئوالاتی که قبل از ورود به یک برنامه بازاریابی شبکه ای باید از خود بپرسید اینها هستند :

۱ – آیا این محصول می تواند مشکلی را از کسی حل کند ؟

۲ – آیا من واقعا می توانم این محصول را به دوستانم بفروشم ؟

۳ – آیا می توان از این برنامه بازاریابی شبکه ای پول در بیاورم و درآمد کسب کنم ؟

۴ – از کجا متوجه شوم که این برنامه نتورک مارکتینگ کلاهبرداری نیست ؟