مرسدس بنز یکی از بزرگترین نام ها در دنیای خودروهای لوکس می باشد. این شرکت خودرو سازی آلمانی بیش از یک قرن است که تاسیس شده و امروز دفتر مرکزی شرکت دایملربنز در اشتوتگارد آلمان است. این شرکت به نوعی توسط آقای کارل بنز در سال ۱۹۸۳ تاسیس شد. امروز مدیر عامل شرکت بنز آقای دیتر زتچه است که از سال ۱۹۸۸ تا امروز مدیریت این شرکت را عهده دار است. در اینجا به معرفی مدیر عامل بنز و داستانی کوتاه از مرسدس بنز می پردازیم.

آقای کارل بنز در سال ۱۸۷۱ با شریکش شرکتی به نام Iron Foundry & Machine Shop را تاسیس کردند ولی خیلی زود شراکت آنها به هم خود و بنز به تنهایی کار خود را ادامه داد. در سال ۱۹۸۳ شرکت Benz & Cie که مادر شرکت امروز مرسدس بنز است توسط کارل متولد شد و سه سال بعد یعنی سال ۱۹۸۶ اولین خودروی بنز که اتوموبیلی یک سیلندر بود تولید شد.

در سال ۱۸۸۹ آقای دایملر و سرمهندس خود ویلیام می باخ نیز خودروی جدیدی را معرفی کردند که یک ماشین استیل با موتوری ۲ سیلندر بود. دایملر برای اولین بار در سال ۱۹۰۱ با اولین خودروی خود و با نام تجاری (DMG)  Daimler-Motoren-Gesellschaft وارد بازار شد.

نام مرسدس تنها از سال ۱۸۹۸ به بعد به شرکت آقای دایملر آمد. این نام را تاجری اتریشی به نام امیل جلینک که با DMG کار می کرد از روی نام دخترش که مرسدس بود به این شرکت آورد. آقای جلینک اصرار داشت که ۳۶ خودرویی که قرار است او از دایملر بخرد را با نام دخترش تولید کنند. شرکت DMG نیز این کار را کرد و بعد از آن نیز از این نام در کمپانی استفاده کرد.

اولین مرسدس توسط ویلیام می باخ در سال ۱۹۰۰ تولید شد و انقلابی در صنعت خودرو سازی بوجود آورد. این خودرو قابلیت هایی فراتر از زمان خود مانند فریم فشاری استیل، وزن سبک، کارایی بالای موتور، رادیاتور شش گوشه ای را در خود داشت. این خودرو اولین اتوموبیل مدرن نام گرفت.

آقای دایملر رویاهای زیادی در سر داشت و می خواست که خودروهای تولیدی مرسدس را نه تنها در اروپا بلکه در امریکا و تمام جهان نیز به فروش برساند. چیزی نگذشت که در سال ۱۹۰۱ او توانست وارد بازار جدیدی به نام امریکا شود. افراد مشهوری در امریکا از جمله بیلیونرهای معروف مانند راکفلر، مورگان و تایلور نیز خودروی مرسدس سوار میشدند.

اولین خودرویی که به نام مرسدس بنز تولید و روانه بازار شد در سال ۱۹۲۶ بود یعنی وقتیکه کارل بنز و شرکت دایملر با هم ادغام شدند.

ادامه در : مدیر عامل شرکت بنز – دکتر دیتر زیتچه و داستانی کوتاه از مرسدس